AKTUALNOŚCI
„Nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu”
br. Szymon Janowski
DZIEŃ DZIEWIĄTY
Niedziela, 11 sierpnia 2019 roku
MAŁOGOSZCZ – WŁOSZCZOWA
W duchu prawdy
Modlitwa poranna
Słowo wprowadzenia – przypomnienie o obecności Chrystusa we wspól-
nocie, chwila ciszy…
„gdzie dwaj lub trzej gromadzą się w imię moje, tam Ja jestem”
Modlitwa Pańska… Pozdrowienie Anielskie…Wierzę… Dziesięć Przyka-
zań… Anioł Pański… Godzinki…
Rozważanie poranne
Homilia Ojca Świętego Jana Pawła II
Wielka praca nad mową
(Olsztyn, 6 czerwca 1991)
„Ósme przykazanie Dekalogu w szczególny sposób wiąże się z prawdą,
która obowiązuje człowieka w obcowaniu z innymi ludźmi i w całym
życiu społecznym: «Nie mów fałszywego świadectwa» (…). Wolność
publicznego wyrażenia swoich poglądów jest wielkim dobrem społecz-
nym, ale nie zapewnia ona wolności słowa.
Niewiele daje wolność mówienia, jeśli słowo wypowiadane nie jest wol-
ne. Jeśli jest spętane egocentryzmem, kłamstwem, podstępem, może na-
wet nienawiścią lub pogardą dla innych – dla tych na przykład, którzy
różnią się narodowością, religią albo poglądami. Niewielki będzie po-
żytek z mówienia i pisania, jeśli słowo będzie używane nie po to, aby
szukać prawdy, wyrażać prawdę i dzielić się nią, ale tylko po to, by zwy-
ciężać w dyskusji i obronić swoje – może właśnie błędne – stanowisko.
Słowa mogą czasem wyrażać prawdę w sposób dla niej samej poniżający.
Może się zdarzyć, że człowiek mówi jakąś prawdę po to, żeby uzasadnić
swoje kłamstwo. Wielki zamęt wprowadza człowiek w nasz ludzki świat,
jeśli prawdę próbuje oddać na służbę kłamstwa. Wielu ludziom trudniej
wtedy rozpoznać, że ten świat jest Boży (…). «Nie sądźcie, ażebyście nie
57byli sądzeni». To są właśnie takie wymowne słowa, które wskazują, jak
delikatny, jak odpowiedzialny jest ten rejon prawdy i nieprawdy w życiu
ludzkim, jak on wiele może kosztować.
Przecież wiemy, że istnieje chociażby taka zwyczajna, potoczna ob-
mowa. Niby mówi się prawdę, ale się szkodzi drugiemu człowiekowi.
A więc przykazanie jest precyzyjne, kiedy mówi o świadectwie przeciw
bliźniemu twemu. Istnieją różne formy zniesławiania człowieka, czasem
typu propagandy szeptanej, a czasem bardzo jawne (…). Przed czterema
laty mówiłem, że czeka nas praca nad pracą. Dziś czeka nas wielka praca
nad mową, jaką się posługujemy. Ogromna praca. Nasze słowo musi być
wolne, musi wyrażać naszą wewnętrzną wolność. Nie można stosować
środków przemocy, ażeby człowiekowi narzucać jakieś tezy”.
Msza Św.
formularz mszalny – XIX niedziela zwykła roku C
czytania mszalne – z XIX niedzieli zwykłej roku C
przygotowanie – Pan wieczernik przygotował, swój zaprasza lud – śpie-
wamy w pieśni eucharystycznej. Korzystając z tego zaproszenia nie
zawsze uświadamiamy sobie jak wielkiego gościa mamy podejmo-
wać w swoim sercu. Chrystus, który do tej pory był obecny obok
mnie, za chwilę przyjdzie do mnie pod skromną postacią opłatka.
Starsze pokolenie było bardziej wrażliwe na tajemnice Jezusa ukry-
tego w chlebie, na Jego wielkość i dostojeństwo. Przed Komunią św.
obowiązkowo odmawiano modlitwy z książeczek do nabożeństwa.
Wyrażano w nich wiarę w realną obecność Jezusa w chlebie, przepra-
szano za grzechy i serdecznie zapraszano, aby przyszedł i nie gardził
naszą ułomnością. Podobnie po Komunii św. należało dziękować za
obecność Pana. Teksty modlitwy, którymi posługiwano się przypo-
minały, że On jest w nas, że słucha i rozpala miłość w sercu.
Konferencja
Przykazanie ósme – nie mów fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu
swemu – (odtwarzanie)
58Różaniec
Tajemnice Chwalebne
Modlitwa wynagradzająca przed Różańcem
Królowo Różańca Świętego. Oto stajemy do modlitwy różańcowej,
o którą prosiłaś. Chcemy przez nią zadośćuczynić za grzechy swoje, na-
szych bliskich, naszej Ojczyzny i całego świata. Pragniemy modlić się
szczególnie za tych, którzy najdalej odeszli od Boga i najbardziej po-
trzebują jego miłosierdzia. Wspomóż nas łaską, abyśmy pamiętali o tej
intencji wyznaczonej przez Ciebie. Pomóż nam wynagradzać naszym
Różańcem cierpienia Twego Niepokalanego Serca i Najświętszego Serca
Jezusowego. Amen.
Koronka do Miłosierdzia Bożego
Lektura z Dzienniczka
Św. Faustyna zachęca do zachowywania milczenia wewnętrznego i ze-
wnętrznego.
„Mały członek jest język, ale wielkie rzeczy czyni. Zakonnica niemilczą-
ca, nie dojdzie nigdy do świętości, czyli nie zostanie świętą. Niech się nie
łudzi – chyba, że mówi przez nią Duch Boży, wtenczas nie wolno mil-
czeć. Ale na to, żeby słyszeć głos Boży, trzeba mieć ciszę w duszy i być
milczącą, nie milczeniem ponurym, ale ciszą w duszy, to jest skupieniem
w Bogu. Można wiele mówić, a nie przerwać milczenia, a zarazem moż-
na niewiele mówić, a zawsze łamać milczenie. O, jak niepowetowaną
szkodę przynosi niezachowanie milczenia. Wiele się krzywdy wyrządza
bliźnim, ale najwięcej – to własnej duszy. Według mojego pojęcia i do-
świadczenia, to reguła o milczeniu powinna być na pierwszym miejscu.
Bóg nie udziela się duszy gadatliwej, która jak truteń w ulu wiele brzęczy,
ale za to nie wyrabia miodu. Dusza gaduła, jest pusta we własnym wnę-
trzu. Nie ma w niej ani cnót gruntownych, ani poufałości z Bogiem. Nie
ma mowy o życiu głębszym, o słodkim pokoju i ciszy, w której mieszka
Bóg. Dusza nie zaznawszy słodyczy ciszy wewnętrznej, jest duchem nie-
59spokojnym i mąci innym te ciszę. Widziałam wiele dusz w przepaściach
piekielnych, za niezachowanie milczenia. Same mi to powiedziały, kiedy
ich zapytałam, co było przyczyna ich zguby. Były to dusze zakonne. Mój
Boże, co za ból, że przecież mogłyby być nie tylko w niebie, ale i nawet
święte. O Jezu miłosierdzia, drżę kiedy pomyślę, że mam zdawać sprawę
z języka, w języku jest życie, ale i śmierć, a nieraz językiem zabijamy,
popełniamy prawdziwe zabójstwo i to mamy jeszcze uważać za rzecz
małą? Naprawdę, nie rozumiem takich sumień. Poznałam pewna osobę,
która dowiedziawszy się od innej pewnej rzeczy, którą o niej mówiono…
rozchorowała się ciężko, a więc ubyło tam wiele krwi i wiele wylała łez
i potem nastąpiło smutne następstwo, a więc nie miecz, ale język dokonał
tego. O mój Jezu milczący, miej miłosierdzie nad nami” (Dz 118–119).
Apel wieczorny
Schemat modlitwy na zakończenie dnia.
I. Animacja
Rozpoczęcie od uwielbienia Chrystusa Eucharystycznego… powitanie
miejscowych kapłanów, sióstr zakonnych, parafi an… radosne śpiewanie.
II. Medytacja
Rachunek sumienia: grzechy przeciwko ósmemu przykazaniu Bożemu.
Kłamałem i kłamię z przyzwyczajenia.
Posądzałem lekkomyślnie.
Bez potrzeby mówiłem o wadach lub grzechach bliźnich (obmowy).
Oczerniałem bliźniego, opowiadając o nim nieprawdziwe, złe rzeczy.
Byłem obłudny wobec bliźniego.
Nie naprawiłem krzywd spowodowanych moim kłamstwem.
Nie zachowałem powierzonej mi tajemnicy albo sekretów.
Nie zachowałem tajemnicy zawodowej (np. lekarz, pielęgniarka).
Nie dotrzymałem słowa, obietnic.
Osądzałem bliźnich.
Pozywałem do sądu z błahych powodów.
Stawałem po stronie nieprawdy (np. dla korzyści).
60Byłem wścibski, podsłuchiwałem, podglądałem.
Zwalałem winę na bliźniego.
Doniosłem fałszywie lub fałszywie zeznawałem.
Mówiłem bezmyślnie, głupio (gadulstwo).
Fałszowałem dokumenty.
Zmuszałem kogoś do przyjęcia poglądów sprzecznych z jego przekona-
niami.
Litania pokory
O Jezu cichy i pokornego serca – wyzwól mnie
Z pragnienia, aby być cenionym
Z pragnienia, aby być lubianym
Z pragnienia, aby być wysławianym
Z pragnienia, aby odbierać zaszczyty
Z pragnienia, aby być chwalonym
Z pragnienia, aby mnie wybrano przed innymi
Z pragnienia, aby zasięgano mojej rady
Z pragnienia, aby być uznanym
Ze strachu przed poniżeniem
Ze strachu przed wzgardą
Ze strachu przed skarceniem
Ze strachu przed wyśmianiem
Ze strachu przed skrzywdzeniem
Ze strachu przed podejrzeniem
Aby inni byli więcej kochani niż ja – Jezu daruj mi łaskę
Aby inni byli więcej cenieni ode mnie
Aby inni w oczach świata wygrywali
Aby inni byli chwaleni
Aby inni we wszystkim byli uznawani za lepszych
Aby inni byli wybierani
Aby inni świętymi
Amen.
• Śpiew: Bogarodzica
• Apel Jasnogórski
61III. Adoracja
Wystawienie Sanctissimum… wspólne uwielbienie ok. 5 min… błogosła-
wieństwo eucharystyczne… adoracja indywidualna dla chętnych.
Informacje
Jutrzejszy etap pielgrzymkowy prowadzi poza miejscowościami. Zabez-
pieczamy się w prowiant na drogę.